Sirince,zon, appelthee, cesme & kebab!! - Reisverslag uit Izmir, Turkije van Lotte Peeters - WaarBenJij.nu Sirince,zon, appelthee, cesme & kebab!! - Reisverslag uit Izmir, Turkije van Lotte Peeters - WaarBenJij.nu

Sirince,zon, appelthee, cesme & kebab!!

Door: lotteinizmir

Blijf op de hoogte en volg Lotte

28 Maart 2012 | Turkije, Izmir

Mijn laatste blog is toch alweer een maandje geleden, dus om het thuisfront niet ongerust te maken...Alles gaat hier hartstikke goed!! De laatste maand is voorbij gevlogen!! Inclusief vakantie met Wilco en bezoek van Milou en Angelique, maar ook met nieuwe tripjes, geslaagde borrelavonden en het studeren lijkt nu ook eindelijk te beginnen!

Om maar met het studeren te beginnen, alles is hier zoo anders! Er heerst hier echt een overleg-cultuur...over alles valt te discussiëren, waardoor ik nu maar 1 ipv 4 eindtentamens heb (Ideaal!!) en ik binnenkort een 'take-home' tentamen heb waar we met 5 personen voor 1 week aan mogen werken, zooo bizar! De colleges zijn over het algemeen nog erg interessant ook.. Ook hier merk ik de Turkse gastvrijheid want laatst zijn we rond half 8 met college gestopt, omdat mijn docente ons graag wou uitnodigen voor een diner in het restaurant van haar man...Wij met z'n allen in auto's 40 min. onderweg naar een restaurant om daar heerlijk te eten en wijn & Raki te drinken op kosten van de docente!! Dat noem ik nog eens een goed college, was echt super geslaagd!!

Maar, genoeg over het studeren, in de tussentijd is de zon hier eindelijk gaan schijnen,wat erg fijn was toen we met alle Erasmus-studenten van IUE (mijn uni) een tripje gingen maken naar Efeze, Sirince en St. Mary's Chapel.. "s ochtends was het opstaan even moeilijk omdat ik de avond ervoor een costume party had gehad en de wijn nog goed zijn werk deed, maar eenmaal in de frisse buitenlucht en met een ontbijtje achter de kiezen, ging het hartstikke goed!!Nu had ik Efeze al gezien met Wilco, maar toch was het voor de tweede keer erg geslaagd, omdat het nu inclusief gids was en we met een razend tempo door de stad gingen..Het was echt hilarsch (zie foto's Facebook!!) Na Efeze zijn we naar Sirince gegaan, een klein nostalgisch wijndorpje waar we eerst een heerlijk gozleme (soort pannekoek, haha) voorgeschoteld kregen en waar we daarna met 20 studenten in een klein hutje gepropt zaten om 10 verschillende fruitwijnen te proeven...Hilarisch en de wijn was ook erg lekker, dus ik heb mooi een flesje Granaatappelwijn gekocht voor het weekend met Milou en Angelique! Maar goed, we hebben lekker door het stadje gewandeld totdat het tijd was om naar de laatste hotspot te gaan, namelijk Maria's Kapelletje inclusief wensenmuur (zie foto)...Het kapelletje ligt boven op een berg en is een bedevaartsoord voor christenen. Na deze hotspot begon de tocht naar huis...Moe en voldaan ben ik thuis in mijn bedje gekropen:)

Volgende dag ging ik op pad met Dominik en Lucia, twee Slowaakse vrienden, om eens goed te gaan wandelen...We zijn naar het kulturpark in de stad geweest...Dit park heeft een, volgens Dominik, 'kissing-'gedeelte en entertainment gedeelte, wat inhoudt een gedeelte met groen en fonteinen en een gedeelte met een pretpark! Nadat we ons goed vermaakt hadden in de attracties, haha, zijn we weer richting huis gegaan, lekkere wandeling was dat! 's Avond gingen Lucia, Auguste (meisje uit Litouwen) en ik corba (turkse soep) eten.. Onze favoriete soep was helaas uitverkocht, dus moesten we iets nieuws proberen...Uiteindelijk hebben we een soep voorgeschoteld gekregen met heel zacht en sappig vlees, wat later hoofd en hiel van een rund(denk ik?) bleek te zijn, was wel erg lekker! Nu gaat Lucia binnenkort mij hersenen op z'n Slowaaks voorschotelen, omdat ze me wil overtuigen dat hersenen errug lekker zijn...hmmm...ben benieuwd!

Na dit heerlijke weekend was het nog een paar dagen afwachten totdat Milou en Angel langskwamen! Afgelopen vrijdag was het zover! Nadat ik ze heb opgepikt van het vliegveld (deze keer wel gelukt, want bij Wilco was het gigantisch misgegaan...Turks openbaar vervoer is een chaos 's avonds) hebben we eerst rustig wijntjes gedronken bij mij thuis en zijn we daarna gaan eten in een erg typisch restaurantje bij mij in de buurt, inclusief stokoude, zingende, rakidrinkende bediening, haha! En wat we verder hebben gedaan het weekend??Gegeten, gedronken, in de zon gezeten en vooral rustig aan gedaan, haha!! Op zaterdag zijn we samen de stad ingegaan richting kloktoren, bazaar, seaside, park en winkelstraat en op zondag zijn we met de bus naar Cesme gegaan om hier aan het strand te liggen en mijn wijntje uit Sirince te nuttigen op het strand, ideaal! En tussendoor hebben we gegeten en gedronken, zoals de foto's laten zien!! Maandag eerst naar een uitzichtpunt over Izmir gegaan en verder in de stad gewandeld totdat het tijd was om ze uit te zwaaien en het voor mij weer tijd was om naar college te gaan! Het was een topweekend vol applethee (warme apfelkorn, haha), Efes-bier, grote glazen wijn, kebab en gezelligheid!

Zo, nu wordt het tijd om weer eens af te sluiten, aangezien dit verhaal veel te lang wordt...! Vanavond ga ik weer eens ouderwets waterpijp roken met wat vrienden en dit weekend moet ik gaan studeren, want ik heb een zwaar tentamen voor de boeg! (al heb ik vrijdag een 'kookdag' met de Culinary Arts faculteit van de uni en ga ik zaterdag waarschijnlijk wel even naar Ilica, dichtbij cesme, om te genieten van warm waterbronnen en een groot strand!! Dat wordt studeren in de avonduurtjes!)

O ja, en ik ben nog steeds fanatiek aan het sporten, goed he!! Op vrijdag is er een Aerobics-avondje bijgekomen, waar ik samen met Gulsah (huisgenootje) eens lekker ga zweten, haha!

Groeten uit het fanrastische Turkije!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Toch maar overgestapt op waarbenjij.nu voor al mijn reisverhalen over mijn (studie-)avonturen in Izmir, Turkije

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 2711

Voorgaande reizen:

07 Februari 2012 - 23 Juni 2012

Mijn Turkse ervaringen!!

Landen bezocht: