Eerste ervaringen:) - Reisverslag uit Izmir, Turkije van Lotte Peeters - WaarBenJij.nu Eerste ervaringen:) - Reisverslag uit Izmir, Turkije van Lotte Peeters - WaarBenJij.nu

Eerste ervaringen:)

Door: lotteinizmir

Blijf op de hoogte en volg Lotte

01 Maart 2012 | Turkije, Izmir



He Iedereen,

Na twee weken radiostilte volgt hier weer een bericht uit Turkey! Ondertussen ben ik al redelijk goed ingeburgerd in de Turkse cultuur en heb ik weer veel meegemaakt!!
Ik heb de eerste drie weken studeren er al weer bijna opzitten en het bevalt me erg goedJ De lessen zijn ’s avonds van half 7 tot half 10 en daarbuiten moet ik hier en daar wat huiswerk maken, maar het echte studeren is eigenlijk nog niet begonnen, haha! De projecten en opdrachten gaan pas de komende weken binnenstromen, dus ik heb het nog erg rustig…Dat is maar goed ook, want nu kan ik nog volop van mijn vrijheid overdag genieten! Wat eigenlijk vooral inhoudt dat ik lekker uit kan slapen, veel naar de sportschool ga en hier en daar wat ga shoppen en ga bekijken, heerlijk!!

Gelukkig gaan nu ook de tripjes komen, zodat ik wat meer van Turkije kan gaan zien dan alleen de stad IzmirJ Bijvoorbeeld afgelopen vrijdag hebben we in Balcova, de wijk waar ik woon, een mini-mountaintrip gedaan! Het was hier bijna twintig graden, dus heerlijk wandelen dacht ik, haha…Nou, het was af en toe wel afzien, want het was een tocht van 6 km bergopwaarts met hellingen van 18 tot 22%! Vooral toen we besloten om off-road verder te ‘klimmen’ was het flink zweten geblazen! Maar nadat we na 4 uur eindelijk de top bereikt hadden, was er wel een ontzettend mooi uitzicht over Izmir. Het was echt een compleet plaatje met bergen, stad en de zee(zie foto’s)! Toen we eindelijk weer beneden aan de berg stonden, waren we natuurlijk allemaal uitgehongerd en hebben we heerlijk traditionele kebab gegeten, jammie! Het feestje daarna was ook erg gezelligJ

Zaterdag ging ik voor het eerst met mijn huisgenootjes inkopen doen voor het huis..Nu ben ik gewend om op een dag iets te halen voor die avond en de volgende dag weer opnieuw naar de supermarkt te gaan…Maar zo werkt het hier niet! Vanaf het moment dat we de supermarkt binnen waren, begonnen mijn huisgenoten de boodschappenkar tot ‘de nok toe;)’ vol te laden met eten, eten, eten en schoonmaakmiddelen! En toen hadden we de groente nog niet eens gehaald, haha. Ik heb hierom echt dubbel gelegen en mijn huisgenoten snapten er niets van, maar zie de foto voor het resultaat van mijn Turkse supermarktavontuur!

Zaterdagnacht vertrokken we met ongeveer 45 Erasmusstudenten van verschillende universiteiten in Izmir naar Canakkale! We vertrokken om 0.00 uur en uiteindelijk arriveerde onze discobus om 08.00 uur ’s ochtends in Canakkale-stad, waar we met een ferry de oversteek maakten naar Kilitbahir..Misschien wel slim als ik even wat achtergrondinfo geeft over deze plekken, want ik denk niet dat het veel mensen bekent in de oren klinkt (ik kende het in ieder geval niet, haha). Kilitbahir ligt aan de Dardanelles (Waterstraat) In Kilitbahir is tijdens (en uiteindelijk om) het Ottomaanse rijk en de Eerste Wereldoorlog gevochten (zie Wikipedia!). Het is een van de plekken waar het meeste bloed is vergoten, voornamelijk omdat de Dardanelles het binnenland met de Middelandse Zee en dus eigenlijk ‘de rest van de wereld’ verbindt. Een belangrijke plek om te overmeesteren dus. Ontzettend veel landen hebben geprobeerd om het Ottomaanse rijk hier te verslaan, wat aanvankelijk erg makkelijk leek maar door de strategische ligging van het land erg moeilijk bleek te zijn (zie foto’s). Door de gevechten zijn er nu overal begraafplaatsen / herdenkingsplekken (meer dan 70!), monumenten en loopgraven. Dit is echt ontzettend bizar, omdat het landschap verder alleen maar bestaat uit heuvels, bomen en begroeiing (ideaal oorlogsterrein dus eigenlijk). Het is ontzettend uitgestrekt en er staan bijna geen huizen…Het is een soort van nationaal park, opgevuld met monumenten, begraafplaatsen en loopgraven…Erg indrukwekkend! Nadat we ongeveer 15 begraafplaatsen hadden gezien en alle mythen rondom Ataturk hadden aangehoord, ging we op weg naar het paard van Troje! Ik dacht, jeujh! We gaan naar Troje!! Helaas was dit niet het geval….Het paard van Troje wat bedoelt werd is namelijk het paard wat gebruikt is tijdens de film Troy (ja, die met Brad Pitt;)) en is gekocht door de stad Canakkale, haha! Afknapper! Maar, was weer een mooi kodak-momentje om aan de collectie toe te voegen! Rond 19.00 uur was het tijd om weer richting Izmir te vertrekken, waar ik ’s nachts om 02.00 uur tevreden naar mijn bedje ging!
Deze week is het nog lekker rustig..Gisteren nog even voetbal gekeken met wat Slowaakse mattiesJ Slowakije-Turkije livestream op een notebook, erg hilarsch!
Vandaag nog even wat studeren, straks naar college en vanavond met wat mensen basketballen(kijk of er nog iets over is van mijn korfbal-skills)!
En morgen komt Wilco naar hier!!! Jippie!! Gaan we lekker veel sight-seeing doen, waaronder een tripje naar Istanboel, ben zooo benieuwd naar deze stad! En vindt het natuurlijk erg top dat mijn schatje hierheen komt, hahaJ!

Nou, dat was weer een heel verhaal….Nu volgt er weer radiostilte, haha! Maar ik ben altijd te bereiken via FB, Skype en mail!

Liefs!!

Wist je dat:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Toch maar overgestapt op waarbenjij.nu voor al mijn reisverhalen over mijn (studie-)avonturen in Izmir, Turkije

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 2726

Voorgaande reizen:

07 Februari 2012 - 23 Juni 2012

Mijn Turkse ervaringen!!

Landen bezocht: